Vad kan hända i Hjo?

Öppettider
Mån-Fre kl. 07.30-16.00

544 30 Hjo

Broschyren "OM krisen eller kriget kommer".

Ibland känns kriser så långt borta att det kan vara svårt att se hur de skulle kunna påverka ens egen vardag. Här har vi sammanställt information om vad som skulle kunna hända - även i Hjo och hur du kan förbereda dig på ett bra sätt.

Vad kan egentligen hända?

Småstadslivet kan vara väldigt idylliskt och härligt – men de få gånger det inte är det längre, när samhället påverkas allvarligt och krisen är ett faktum – hur ska vi göra då och vad kan hända oss här i Hjo?

Kriser och störningar i samhället kan vara stora och små, lokala och nationella och, som vi upplevt den senaste tiden, även globala. Oavsett vad som händer så har du en viktig uppgift i att vara förberedd och att värna om din egen trygghet.

Här listar vi några av de händelser som kan påverka oss i Hjo, samt vilka konsekvenser dessa kan få.

• Ett levande ljus i mörkret.

Elavbrott i hela eller stora delar av kommunen

Elavbrott kan ske på grund av mycket kalla vintrar, stormar eller ymnigt snöfall som river ner ledningar. Det kan också ske på grund av elbrist i regionen eller hela Sverige.

• Två brandmän står framför en brinnande byggnad.

Större brand

Hit räknas en större brand i bostadshus, kvarter eller naturområde.

• En översvämmad yta med ett träd och en vägskylt som sticker upp ur vattenmassorna.

Skyfall och översvämning

Stora regnmängder under kort tid kan orsaka översvämning.

• En termometer visar 38 grader, i bakgrunden syns blå himmel och solen.

Extremvärme, torka och vattenbrist

Under vår- och sommarmånaderna kan temperaturen bli mycket hög vilket kan få allvarliga konsekvenser i samhället. Om det sammanfaller med minskad nederbörd ökar även risken för torka i skog och mark samt vattenbrist.